Konkursas „Šlovės laboratorija“ („FameLab“)

2015-09-08

„Šlovės laboratorija" (angl. „FameLab") – tarptautinis mokslo komunikacijos konkursas, kuris ieško tiksliųjų, gamtos, inžinerijos, technologijų bei matematikos mokslų tyrėjų ir studentų, kurie gali originaliai bei uždegančiai pasakoti visuomenei apie savo išradimus, tyrinėjimų objektus ar atrastas teorijas. Mokslo komunikacijos konkursas „Šlovės laboratorija" Lietuvoje kasmet organizuojamas nuo 2011 m. Šis konkursas yra tarptautinio konkurso „FameLab" dalis, kuris organizuojamas Jungtinėje Karalystėje. Šiame konkurse 2015 m. dalyvavo beveik 30 pasaulio šalių. Konkurso idėja priklauso Jungtinės Karalystės Čeltnamo (angl. Cheltenhamo) mokslo festivaliui. Britų taryba kaip tarptautinis partneris ir organizatorius prisijungė 2006 m.Konkurse gali dalyvauti jaunieji mokslininkai ir studentai (18-35 m.) iš visos Lietuvos. Konkurso atrankos yra vykdytos Kaune ir Vilniuje. Konkurso finaliniai etapai buvo organizuojami Vilniuje. Pagrindinis projekto koordinatorius Lietuvoje – Britų taryba, 2014 ir 2015 m. pagrindiniu projekto partneriu tapo Vilniaus universitetas.

Konkursą organizuoti paskatino poreikis „ištraukti" Lietuvos mokslą iš laboratorijų į dienos šviesą. Fizinių, technologinių inžinerijos mokslų prestižas yra smukęs – moksleiviai nenoriai renkasi šias, „sunkesnes" disciplinas. Žiniasklaida mažai dėmesio skiria mokslui, tarpdisciplininiai mokslo ryšiai netvirti, o mokslo komunikacija – silpna ir nepastovi. „Šlovės laboratorijos" tikslai – kelti gamtos, tiksliųjų, technologinių mokslų prestižą bei skatinti jaunimą rinktis studijuoti šias specialybes. Siekiama skatinti jaunuosius mokslininkus bendrauti su plačiąja auditorija, mokslą pristatyti kaip populiarios kultūros dalį. Taip pat siekiama sudaryti galimybę jauniesiems ir būsimiesiems mokslininkams įgyti mokslo komunikacijos įgūdžių, puoselėti tarpdisciplininį ir tarptautinį mokslininkų bendradarbiavimą.

Pirmuoju konkurso etapu vykdoma dalyvių atranka, vėliau organizuojami mokslo komunikacijos meistriškumo mokymai atrinktiems dalyviams. Lietuvoje vykusio konkurso laureatas atstovauja Lietuvai tarptautiniame konkurse Cheltenhamo mokslo festivalyje. Konkurso sėkmę lemia jo viešumas, gebėjimas pritraukti jaunus mokslo entuziastus, kurie geba skleisti mokslo naujoves. Konkurso formatas – patrauklus plačiajai visuomenei ir žiniasklaidai. Mokslas pristatomas įdomiai ir suprantamai. Kita vertus, gana sunku įtikinti mokslininkus dalyvauti konkurse, kadangi Lietuvoje vis dar vyrauja nuomonė, kad kalbėti apie mokslą plačiajai visuomenei yra ne mokslininko pareiga. Mokslo komunikacija ar populiarinimas dar neturi nusistovėjusių tradicijų ir palankaus požiūrio mokslininkų bendruomenėje. Tačiau ši nuostata po truputį keičiasi ir atsiranda vis daugiau mokslininkų ir mokslo administratorių, kurie remia mokslo komunikacijos idėją. Tai yra ir šio konkurso bei kitų organizacijų, kurios dirba mokslo populiarinimo srityje, nuopelnas. Konkursas reikalauja daug žmogiškųjų ir finansinių resursų, todėl pastoviai ieškoma konkurso rėmėjų ir partnerių, kurie norėtų dalintis administracine ir finansine atsakomybe.

2014 m. konkursas susilaukė didelio susidomėjimo ir pavyko pasiekti plačią žmonių auditoriją Lietuvoje: informacija pasiekė per 95 tūkst. lankytojų internetinėje žiniasklaidoje, virš 140 tūkst. radijo klausytojų, 258 tūkst. TV žiūrovų, užsakomoji reklama pasiekė virš 985 tūkst. žmonių. Tiesioginės komunikacijos metu pasiekta apie 500 doktorantų, per 5000 studentų.Konkursas Lietuvoje identifikavo daugiau nei 50 jaunųjų mokslininkų, kuriuos mokslo komunikacijos įgūdžių mokė Lietuvos ir Jungtinės Karalystės ekspertai. Konkurso dalyviai toliau savarankiškai dalyvavo ar patys inicijavo mokslo komunikacijos ar edukacijos iniciatyvas.

„FameLab" – vienas didžiausių mokslo komunikacijos konkursų pasaulyje, kuris kasmet vis auga. Šio konkurso formatas yra patrauklus tiek dalyviams, tiek žiūrovams (tiesioginei tikslinei grupei – jauniesiems mokslininkams ir netiesioginei tikslinei grupei – plačiajai visuomenei). Nors šio konkurso formato idėja yra paimta iš populiarių talentų šou, mokslo tematikoje ji buvo pritaikyta pirmą kartą. Šio konkurso autorinės teisės priklauso Čeltnamo mokslo festivaliui. Konkurso formatas galėtų būti multiplikuojamas ir kitų organizacijų (pavyzdžiui, gerųjų praktikų sklaidai), tačiau konkurso sėkmė priklauso nuo jo masto ir mokslo komunikacijos mokymų kokybės, ko pasiekti savarankiškai nuo Čeltnamo mokslo festivalio būtų sudėtingiau.

 

Šaltiniai: projekto atstovo suteikta informacija.

RSS srautas
×