Akcija „Šioje šalyje nėra vietos „šešėliui“

2015-09-28

Nacionalinė pilietinė akcija „Šioje šalyje nėra vietos „šešėliui" – skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji banga" ir asociacijos „Investuotojų forumas" (angl. „Investors' Forum") organizuojama kasmetinė akcija, kuria siekiama didinti visuomenės sąmoningumą ir nepakantumą šešėlinei ekonomikai. Pirmoji akcija surengta Vilniuje 2012 m. gegužės 16 d., 2013 m. išsiplėtė į 9-is Lietuvos miestus, 2014 m. akcija surengta jau 46-iuose miestuose. 2015 m. akcijoje aktyviai dalyvavo Lietuvos miestų savivaldybės, nevyriausybinės organizacijos, kolegijos, universitetai, mokyklos, rengiant akciją pagrindiniams organizatoriams talkina valstybinių institucijų, tokių kaip Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI), LR Vyriausybės, Prezidentūros, „SoDros", Konkurencijos tarybos atstovai, socialiai atsakingų verslo įmonių darbuotojai, jaunimo organizacijų savanoriai.

Europos Komisijos tyrimų duomenimis, 2014 m. Lietuvos šešėlinė ekonomika siekė net 28 proc. šalies BVP (apie 10 mlrd. eurų). Nemaža dalis Lietuvos gyventojų nesąmoningai palaiko šešėlinį verslą naudodamiesi nesąžiningo verslo paslaugomis. Dėl vengimo deklaruoti neteisėtai praturtėjusių asmenų pajamas ir nuslėptų mokesčių, valstybės biudžetas kasmet praranda pajamų, kurios galėtų būti nukreiptos į valstybės konkurencingumo ir visuomenės gerovės puoselėjimą. Pilietinė akcija „Šioje šalyje nėra vietos „šešėliui" siekia suprantamai ir vaizdžiai informuoti visuomenę apie šešėlinės ekonomikos bei mokesčių vengimo mastus Lietuvoje ir jų poveikį visuomenei.

Akcijos metu savanoriai miestų gatvėse praeiviams dalijo informacinius lankstinukus apie šešėlinės ekonomikos, mokesčių vengimo mastus bei neigiamą „šešėlinės ekonomikos" poveikį visuomenei. 2014 m. rengtos akcijos metu lankstinukai dalinti kartu su dviem lipdukais – žaliuoju ir juoduoju. Visuomenė buvo raginama skaidriai veikiančias įmones ir įstaigas pažymėti žaliuoju lipduku, o galimai neskaidrią veiklą vykdančias – juoduoju. 2015 m. lankstinukai dalinti permatomose „piniginėse", taip siekiant iliustruoti šešėlinės ekonomikos poveikį nukreipiant lėšas nuo valstybės biudžeto ir gyventojų į nesąžiningų gyventojų kišenes. Akcijos dieną ir visą savaitę prie akcijos prisijungusiose mokyklose ekonomikos mokytojai vedė diskusijas moksleiviams apie šešėlinę ekonomiką. Vilniuje buvo surengta spaudos konferencija su Vilniaus miesto meru, VMI bei „Investuotojų forumo"vadovais.

Besiplečiantis partnerių ir savanorių ratas rodo, kad visuomenės sąmoningumas didėja. Po 2012 m. surengtos akcijos Lietuvos verslininkai Vyriausybėje pasirašė „Skaidraus verslo deklaraciją", kuria įsipareigojo laikytis skaidraus verslo principų ir bendradarbiauti su valstybės institucijomis formuojant nepakantumą šešėlinei ekonomikai. 2014 m. akcijos proga Vyriausybėje surengta konferencija „Poveikis šešėlinei ekonomikai: baudimas ar prevencija", kurios metu Seimo, Vyriausybės, ir kitų valstybės institucijų bei verslo, NVO ir profesinių sąjungų atstovai dalijosi patirtimi ir įžvalgomis apie kovos su šešėline ekonomika priemones. 2015 m. tyrimas prognozuoja, kad iš 28 ES šalių Lietuvos šešėlinė ekonomika 2015 m. kris labiausiai – nuo 27,1 proc. 2014 metais iki 25,8 proc. Organizuojant akciją neišvengta sunkumų – sudėtinga koordinuoti renginį tarp skirtingų miestų, iššūkį meta ir poreikis kasmet sugalvoti inovatyvią informacijos pateikimo formą. Pastebima, kad nors verslas į akciją žiūri atsakingai, viešosios įstaigos kartais reaguoja gana pasyviai - pavyzdžiui, tenka ilgai laukti patvirtinimo dėl atstovų dalyvavimo, kas apsunkina akcijos viešinimo procesą.

Bendra verslininkų ir valstybinių įstaigų atstovų rengiama akcija akcentuoja, kad šešėlinės ekonomikos mažinimas turi būti ne tik kontroliuojančių valstybės institucijų, bet ir verslo prioritetas. Kartu pabrėžiama, kad nors Vyriausybė stiprina teisėsaugos darbą, griežtina kontrabandos, korupcijos, mokestinių pažeidimų, nelegalių pajamų kontrolę ir kitas prevencijos priemones, šios iniciatyvos nesustabdys „šešėlinės ekonomikos", kol visuomenė tai toleruos. Nestandartinė problemos pateikimo forma sudomina visuomenę (pavyzdžiui, 2015 m. meninė instaliacija patraukė praeivių dėmesį – keturias dienas prieš akcijos kubas buvo juodas, o akcijos dieną tapo baltu). Akcijos veiklos principai yra pritaikomi ir mažesniais mastais – idėją savarankiškai plėtoja mokytojai mokyklose, verslo atstovai veda mokymus darbuotojams ar vykdo skaidrumo dienas savo įmonėse. Taigi, ši iniciatyva novatoriškais metodais kovoja su visuomenės apatija šešėlinės ekonomikos klausimais. Panašias akcijas būtų galima įgyvendinti kovojant su kitomis korupcijos apraiškomis, kaip kyšininkavimas, nepotizmas ir panašiai.

 

Šaltiniai: iniciatyvos „Baltoji banga" tinklapyje prieinama informacija: http://www.baltojibanga.lt/Lietuva-be-seslio-akcija-uz-skaidruma.html , Schneider (2015), http://www.econ.jku.at/members/Schneider/files/publications/2015/ShadEcEurope31.pdf, projekto atstovo suteikta informacija.

RSS srautas
×